Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny

  • Obraz 4
  • Obraz 5
  • Obraz 1
  • Obraz 2

21 czerwca odbyło się wyjątkowe dla nas wydarzenie - konferencja podsumowująca pierwszy etap projektu „Wspódecydujemy – zaangażowanie obywatelskie młodzieży szkó powiatu olkuskiego”. Dlaczego była ona niezwykła?


  • Większość prezentacji i wystąpień przygotowała zaangażowana w projekt młodzież z sześciu naszych partnerskich szkó. Nie było czasu na próby całości, zmiany, dogrania – tutaj liczył się profesjonalizm, umiejętność wystąpień publicznych (którą wcześniej ćwiczyliśmy na szkoleniach) i kreatywność. Każde wystąpienie było przygotowane samodzielnie przez uczniów i uczennice – było zatem spontaniczne, ale przede wszystkim szczere. Zastanawialiśmy się, jakie kompetencje zyskuje młodzież zaangażowana w proces wdrożenia szkolnych budżetów uczniowskich – w temat wprowadzili nas: Paweł Kieres – ZS nr 4 w Olkuszu, Yuri Chubka – SP Bolesław i Filip Chalcarz – IV LO Olkusz. Poznaliśmy najlepsze praktyki we wdrażaniu budżetów uczniowskich (wystąpienia Zuzanny  Jurkiewicz – IV LO Olkusz, Tadeusza Piasnego – SP Bolesław i ponownie Filipa Chalcarza – IV LO Olkusz).
  • Giełdą pomysłów i inspiracji były wystąpienia autorów i autorek zadań, które wygrały głosowania w szkołach partnerskich. „Lekcje wśród wiewiórek”, „Lekcje na leżakach”, czy „Wymarzony Dzień Dziecka” – to tylko niektóre z tytułów zwycięskich i omawianych zadań.
  • „Word cafe”, czyli metoda służąca uporządkowaniu dyskusji i wymianie informacji i pomysłów przygotowana, przeprowadzona i zaprezentowana przez uczestniczki projektu dla młodzieży uczestniczącej w konferencji. O tym, co w powiecie olkuskim działa, a co wymaga poprawy (w obszarze dostosowania oferty kulturalnej, sportowej, czasu wolnego i infrastruktury szkolnej dla młodzieży) dyskutowały: Zuzanna Lubaszka, Julia Kulanty, Pola Trzaskowska – SP Bolesław, Martyna Bigaj i Natalia Klimek – ZSP Osiek, Zosia Skiba z SP 1 w Olkuszu, Alicja Pomierna z Zespołu Szkó nr 4 w Olkuszu.
  • Niesamowita otwartość przedstawicieli władz lokalnych, którzy nie tylko odnieśli się do wniosków młodzieży z „word-cafe”, ale przedstawili przykłady swoich działań na rzecz młodzieży. Dziękujemy: Pani Staroście – Paulinie Polak, Panu Łukaszowi Rychlewskiemu – Zastępcy Burmistrza Miasta i Gminy Olkusz, Pani Agacie Borkiewicz – Zastępcy Wójta Gminy Bolesław, Panu Marcinowi Cockiewiczowi– Zastępcy Burmistrza Miasta Bukowno, Pani Joannie Szatan – Kenderow – Dyrektorce  Wydziału Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej Starostwa Powiatowego w Olkuszu, Pani Izabelu Mosur – Dyrektorce Samorządowego Zespołu Edukacji w Olkuszu.  Dziękujemy za obecność, wsparcie w organizacji wydarzenia i miłe słowa skierowane do uczestników projektu i naszych szkó partnerskich. Wielkie brawa za gotowość do dialogu z młodzieżą – zapewniamy że z naszej strony to dopiero początek rozmów o lokalnej polityce młodzieżowej.  
  • Wspaniałe prelegentki z mnóstwem inspirujących przykładów i pomysłów: Barbara Moś (Stowarzyszenia Europe4Youth w Krakowie), Halina Rams (Stowarzyszenie Sursum Corda z Nowego Sącza), Ola Latocha (Fundacja Biuro Inicjatyw Społecznych).  Kolejny raz był z nami - w charakterze prowadzącego  i członka panelu dyskusyjnego – Przemysław Kania (Prezes Stowarzyszenia Literacko-Teatralnego, aktor Teatru Zagłębie). Dziękujemy!
  • Wręczenie certyfikatów Korpusu Solidarności pn. „Miejsce Przyjazne Wolontariuszom” dla IV LO w Olkuszu i ZS nr 4 w Olkuszu.
  • A na deser „Gra w zmianę” – czyli kolejne innowacyjne narzędzie, dzięki któremu młodzież poznała specyfikę działania lokalnych organizacji pozarządowych.

Dziękujemy naszym partnerskim szkołom, z którymi testowaliśmy szkolne budżety uczniowskie. Dyrektorom: Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Osieku, Szkoły Podstawowej nr 1 im. 1000-lecia Państwa Polskiego w Bukownie, Szkoły Podstawowej im. Stanisława Staszica w Bolesławiu, IV Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Olkuszu,  Zespołu Szkó Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olkuszu należą się wielkie brawa za podjęcie decyzji o wdrożeniu rozwiązania, które w Polsce dopiero zaczyna się pojawiać.

Koordynatorowi i koordynatorkom w szkołach partnerskich dziękujemy za cierpliwość, zaangażowanie, zgrywanie terminów i czuwanie nad całością procesu w Waszych szkołach. Małgorzata Krzemień, Anna Kula – IV LO w Olkuszu, Justyna KuĹşniak, Agnieszka Kocot – ZS nr 4 w Olkuszu, Aleksandra Wojdyła – ZSP w Osieku, Robert Ceklarz, Patrycja Zawada – SP 1 Olkusz, Jolanta Oleś – SP nr 1 Bukowno, Elżbieta Kulanty – SP Bolesław – mamy nadzieję, że spotykamy się w tym składzie w kolejnej edycji😊

Dyrektorom szkó powiatu olkuskiego, przedstawicielom samorządów organizacji pozarządowych i przedsiębiorców dziękujemy za przyjęcie naszego zaproszenia i obecność na konferencji

Dla nas największą wartością w projekcie jest to, że wszyscy uczestnicy i uczestniczki Zespołów ds. budżetów uczniowskich powtórzyliby tę przygodę raz jeszcze. Dziękujemy Wam wszystkim za to, że przez ten rok szkolny „wspódecydowaliście” o tym, jak wyglądają Wasze szkoły!

Szkolne budżety uczniowskie są rozwiązaniem innowacyjnym w skali kraju. Podobne mechanizmy wprowadziła Warszawa, Kraków, Poznań czy Białystok – projekt realizowany w powiecie olkuskim jest więc pionierski, zarówno pod względem tematyki, jak i szerokiego zaangażowania szkó podstawowych i średnich.

Statystyki wdrażania budżetów uczniowskich w sześciu partnerskich szkołach powiatu olkuskiego:

  • 57 zadań (pomysłów na ulepszenie swojej szkoły) zgłoszonych przez 160 autorów i autorek
  • ponad 2000 osób głosujących – frekwencja w większości szkó przekraczała 70%
  • 12 zadań wybranych do realizacji. Najczęstszym pomysłem było stworzenie kącików relaksu na korytarzach i ogrodach szkolnych. Zakupiony został sprzęt do odtwarzania muzyki na przerwach, wentylatory do sal lekcyjnych, różowe skrzyneczki do szkolnych toalet, automat do napojów. Zrealizowano jedno wydarzenie społeczne – magiczny Dzień Dziecka.
  • Ponad 40 osób zaangażowanych w pracę Zespołów ds. budżetu uczniowskiego, w tym 29 to uczniowie i uczennice szkó.

 

W jaki sposób projekt może pomóc innym szkołom we wprowadzeniu budżetów uczniowskich?

  • Przykładowe regulaminy procesu wraz z innymi dokumentami dostępne są na stronie internetowej: wspódecydujemy.rsm.org.pl;
  • Możliwość zorganizowania szkolenia wprowadzającego dla zainteresowanych szkó z udostępnieniem materiałów promocyjnych;
  • Raport z podsumowania mechanizmu wraz z dobrymi praktykami dystrybuowany do wszystkich szkó powiatu olkuskiego we wrześniu 2022 r.;
  • Rozpoczęcie dialogu z przedstawicielami władz lokalnych – zachęcenie do wprowadzenia budżetów uczniowskich do lokalnej polityki młodzieżowej.

 

„Czuć było aktywność uczniów szkoły. Ludzie mieli nowe pomysły. Ten projekt ich aktywizuje - to jest najważniejsze w naszym demokratycznym społeczeństwie” – Filip Chalcarz, członek Zespołu ds. budżetu uczniowskiego, IV LO  Olkusz

 

Â